per tandem naar Compostela deel II

11 juli 2013 - Villafranca Montes de Oca, Spanje

deel I van het reisverhaal

Dag 20 -  do 11 juli 2013  Badaran – Villafranca Montes de Oca 63km (fietsdag 18)

Laat vertrokken, dat heb je als in hotels slaapt, maar moest toch wat slaap inhalen van de dag vooraf. Bovendien was onze snelbinder voor de fietszak achteraan zoek deze morgen, zakken onderste boven gehaald, terug naar de kamer, toen de receptioniste zag wat er aan de hand was en… onze snelbinder opdiepte, hadden hem gisteren gewoon aan het Onthaal laten slingeren.

Toen we de straat opgingen flitste opeens Piet zijn auto ons voorbij (zelfde type, zelfde specifieke kleur). Het gebeurt dagelijks dat we tegen mekaar zeggen, kijk hetzelfde truitje van Piet, een zak van Footlocker waarmee iemand over straat wandelt, een basketterrein (ik denk dan altijd met weemoed terug aan onze één tegen ééns die we uitvochten),…
Het basketpleintje met een dubbele betekenis, zoals Karine al eens reageerde, Anny kon me daar altijd vinden en als het ‘af’ was passeerde ze ’n keer meer…

Onmiddellijk na het vertrek al 8km klimmen, meer dan 200hoogtemeters en na een ½ uur een gemiddelde van 15km/u. Na een uur hadden we al terug meer dan 20km/h gemiddeld, uiteraard door een afdaling en vlakke weg, maar het bewijst ook dat we nog uitgeblust zijn en dat wil ik zo houden. Vandaag was het mogelijk om Burgos (we zitten ongeveer 40km daar vandaan) te bereiken maar met de hitte vanaf de middag terug 33-34°C. Liever gestaag dan vlug met een weerslag achteraf, nu al een week in een voor ons bijzondere hitte aan ’t fietsen, dus voorzichtigheid is geboden.

Beschutting is de laatste dagen ver te zoeken, St.Jacob blijft evenwel aanwezig.

naar Sto Domingogeen beschuttingSt Jacob wijst de weg

In Rioja zijn er niet alleen wijngaarden.

niet alleen wijngaarden in de Rioga

In StoDomingo zijn we niet in de kathedraal geweest, nog altijd schrik om de tandem, met bagage, alleen te laten. Onze tandem wordt stillaan een bezienswaardigheid (of rariteit, vul zelf maar in), vandaag nog een mountainbiker die ons eergisteren al had zien fietsen in Estella en nu blij was een foto van dichtbij te kunnen maken, dagelijkse fotosessies, we worden het gewoon!?

Vandaag dus in de provincie Burgos aangeland. Ben er zeker van dat de Technische Dienst van deze provincie ooit op studiebezoek is geweest in Vlaanderen. Hoe herstel ik een wegdek: vul een gat met wat asfalt, vul later op met nog was asfalt, enz, totdat je een mooi hobbelig wegdek krijgt.

povincie Burgos

in Belorado de dagelijkse picknick vervangen door tapas

Tapa\'s ipv picknick

Ook gemist eergisteren in Irache: een gratis wijntap achter de Monasterio en zeggen dat we in dat dorp sliepen op nauwelijks 1km…

Vandaag slapen we in n Villafranca Montes de Oca een hotel met een Albergue de Peregrinos, gekozen voor een kamer in het  hotel. Na gisteren ‘Het Genot op den Berg’ van Kerkem, lijkt deze op de Margaretha’s in Oudenaarde, alleen zal het eten kwalitatief wat minder zijn denk ik, een peregrinosmenu, ook niet slecht.

Villafranca Montes de Oca kerkVillfranca Margaretha\'s 01Villfranca Margaretha\'s 02

moeder natuur droogt de dagelijkse was op een uurtje

Villfranca de was

Morgen kort ritje naar Burgos, uitzoeken of een dagtrip naar Bilbao erin zit, anders gewoon verder trekken.

Don Fernando, verkoop je huis in Spanje, doe een schenking aan je neef wij trekken verder de wereld rond en geven je leesgenot voor de rest van je leven.

Dag 21 -  vr 12 juli 2013  villafranca Montes de Oca – Burgos 35km (fietsdag 19)

Terug laat vertrokken voor deze korte rit, zoals gisteren terug pittige klim van bij de start: 5km klimmen, 210 hoogtemeters en 12km/h gem. Boven op het voorlopig hoogste punt (letterlijk) van onze tocht tot op heden: het Duitse lerarenkoppel die ook in de refuge van St.Jean-Pied-de-Port logeerden, je weet de triatleet met de tijdritfiets aan de muur in zijne living. Zij volgen deels de fietsroute en deels de camino voor voetgangers. Gezien hun jeugdige leeftijd nooit gedacht hen nog terug te ontmoeten op deze camino. Zij hadden ons 2 dagen geleden wel nog ergens zien voorbijflitsen… maar we gingen te vlug volgens hen om ons doen stoppen, hadden wel een foto genomen van het razende duo..
Agesproken (?) in Santiago om te samen een Riojawijntje te drinken, benieuwd of dat gaat lukken.
Hieronder de foto van op de top, merk dat Anny ondertussen al enkele remmingen heeft aangebracht, een windvangend caminolint en kletterende schelp langs de andere kant.

pittige klim naar 1150m

Voor de middag waren we al Burgos, ondanks de klim na de start en het zoeken in de binnenstad van ons hotel toch 24,1km/h gemiddeld!

Anny heeft, na gisteren, duidelijk de smaak van de tapas te pakken.

Burgos Anny ontdekt de tapas

Burgos, speelde een hoofdrol in de strijd tegen de Moorse overheersing en de verzorging van pelgrims, waarvoor de stad liefst 32 hospitales telde. De beroemde veldheer EL Cid (1043-1099) ligt begraven in de kathedraal
Burgos kathedraal graf El Cid

Burgos: eerste de rijkelijk versierde Puerta de Santa Maria.
Burgos Puerta de Santa Maria

Dan de weelderig uitgedeinde kathedraal, ten koste van wat zullen we even buiten beschouwing laten. Dit moet je eigenlijk zelf zien, ruiken, voelen. Oude pelgrim heeft gelijk een schitterende bouwwerk, rijkelijk versierd binnenin, indrukwekkende, fenomenaal, buitengewoon,… enkele beelden om jullie te overtuigen.
Burgos kathedraalBurgos kathedraal in 02Burgos kathedraal in 03Burgos kathedraal in 0\'

Anny, deze middag op een pleintje in Burgos: ‘deze reis doet mij heel ander beeld krijgen van Spanje, nooit gedacht dat Spanje dit te bieden had, natuur, gebouwen, landschappen, geschiedenis, ver weg van de costa’s’…

ook gezien in Burgos: prachtige maar onverantwoordelijke fietsen met vaste pion, eentje had een toepasselijke naam: kamikaze

Burgos knappe kamikazefietsen

Guggenheim, zopas tickets gekocht voor de snelbus naar Bilbao. Dus extra rustdag, zoals voorzien. Trein was inderdaad moeilijk, maar de bus doet er ook maar 2 uur over.
Bij het  verlaten van het busstation: 'the rain in Spain', hevige regenbui van een half uur, lichte donderslagen en nu al terug zon.

Guggenheim PassoniGuggenheim Passoni 00

Dag 22 -  za 13 juli 2013  rustdag, naar Bilbao Guggenheim museum

Bilbao was te nabij en te verlokkelijk om het Guggenheim museum te negeren, ook al twijfelde ik nog gisteren, Anny trok me over de streep. Heb er geen spijt van, integendeel.
Deze morgen per snelbus naar Bilbao: 2 uur per traject en 25 euro/pers heen en terug. Dat busvervoer tussen grote steden in Spanje werkt precies efficiënt, in elk geval stipter dan onze spoorwegen.

Bilbao met de bus

Het Guggenheimmuseum in Bilbao is een van de hoogtepunten van de hedendaagse architectuur en, vind ik, nog imposanter dan dat van New York, ook de collectie is beter dan in New York die viel toen eigenlijk tegen, ofwel waren we er op een slecht moment.

Het is vooral de titaniumschil die het Guggenheim-museum Bilbao speciaal maakt. De Passoni, behoorde tot een tijdelijke collectie, hangt ondertussen wel al op zijn vaste stek, zij het nog niet in de living…
Titanium, een materiaal met een warme weerkaatsing.

Smaken verschillen, dus oordeel zelf.

Het gebouw

Bilbao Jeff Koons, PuppyBilbao ingangGuggenheim interieur

Guggenheim out 01Guggenheim out 02Guggenheim out 03

Enkele werken (kunst in kunst?)

Guggenheim kunst in kunstGuggenheim Urs Fischer Problem Painting

En… 2 werken van een stadsgenoot!

Guggenheim Adriaan Brouwer IGuggenheim Adriaan Brouwer II

Dag 23 -  zo 14 juli 2013  Burgos - Terradillos de Templarios 125km (fietsdag 20)

Terug op weg na anderhalve dag rust. Na een 10-tal km vastgesteld dat de Garmin gps terug de tegengestelde richting aangeeft, snap het niet… opnieuw via laptop onderweg gecorrigeerd.
Dan volgt een steenslagpad, heb er een hekel aan maar vond niet direct een alternatief, dus nemen maar, echter 2 naast op elkaar lijkende paden en ja de verkeerde genomen, gelukkig 2 dorpelingen die ons terug roepen en op het juiste pad wijzen. Pad dat dikwijls een keienpad word, nog meer irritatie…
Dan mijne Garmin die het plots volledig laat afweten, noch aan of uit te zetten, toen ik die ’s middags tegen de muur wou gooien, na alle reeksen variaties van knoppen drukken te hebben geprobeerd, plots… terug leven in dat ding (St.Jacob die meelij had?).

Cavia - keienweg

Opeenvlooiende hellingen die leiden naar de hoogvlakte van Tierra de Campos, eindeloze graanvelden en dorre vlakte met wind, gelukkig voor ons meestal in de rug. We zijn een nietig stipje die goed vorderen langs kleine dorpjes verzonken in het landschap. Compostela nog iets meer dan 500km…

Tierra de Campos 01Tierra de Campos 02Santiago nog 514km

Moeten we daar nu tegen vechten of zijn we alleen beetje dwaas maar met goede bedoelingen?

Tierra de Campos Don Quichot

San Anton, ruïne van een vroegere abdij, 12de-14de- eeuw. Rechts in de muur 2 nissen waarin Compostelagangers vroeger brood en wijn aantroffen, nu is er piepkleine albergue die ons koffie aanbood.

San Anton 01

Castrojeriz, aan de voet van een heuvel op een glooiende vlakte, met Tempeliersburcht op de top van een helling en een romaans-gotisch abdijkerkje.

Castrojeriz

Rio Pisuerga, prachtige middeleeuwe brug met 12 bogen.

Rio Pisuerga Middeleeuwse brug met 12 bogen

Canal de Castillo, hoge sluizen, etappegewijs boven elkaar. De muren lopen enigszins gebogen waardoor 2 schepen tegelijk geschut konden worden, nu 2 rariteiten...

Canal de Castillo 01Canal de Castillo II

De klassieke fruitstop in de namiddag in de luwte.

Carrión de los Condos fruitstop

Toch terug warm, maar precies dragelijker (gewenning?), we waren vroeg vertrokken 8uur, voormiddag tot 25°, op de middag in de namiddag terug 33°. Bij aankomt in ‘onze’ albergue, Garmin gps in de zon 36°C om 17uur.
Desondanks toch 125km gefietst vandaag, toch met 711km en de rugwind…23km/h. 6 fietsende pelgrims voorbijgevlogen…(het razende duo). Spaanse fietsen perigrinos dachten dat we elektrisch fietsen…

In de laatste drinkstop voor de albergue, gesprekje met een Amerikaanse uit Wyoming, die blij was dat ze eens… Frans kon praten. Wij hebben enorm veel respect voor de stappende pelgrim, zij daarentegen zou het nooit per fiets kunnen vertelde ze. Dit is niet de eerste maal dat stappers dit tegen ons zeggen.
Met ons deze morgen vanuit het hotel in Burgos nog een Canadese familie per fietst vertrokken , dad and mom met 2 zonen van ongeveer 15-18jaar, vieren hun 25ste huwelijksverjaardag. Zij vooral hautain, negeerde ons volledig deze morgen, was verbaasd dat in de dorpen op de fonteinen enkel agua potable in Spaans vermeld stond… Zij fietsen (eerste etappe was vanaf Burgos dus) de camino van de stappers met een mountainbike en enkel dad en mom met een piepklein dagrukzakje, hun bagage wordt van hotel naar hotel gebracht, ook dat is de camino.

Dag 24 -  ma 15 juli 2013  Terradilios de Los Campos – Astorga 138km

Gisteren afgesproken om vandaag zoveel mogelijk kms te doen om morgen zo vroeg mogelijk op de dag de tocht, beklimming naar Cruz de Ferro aan te vatten. Als je dat tegen mij zegt verval ik oude gewoonte… kms malen zonder stoppen. Vergeten dat er nog ééntje achterop zit! Op de middag al 100km aan, jawel 25km/h gemiddeld (toch met 444 hoogtemeters). Niet alleen St.Jacob zit er vermoeid bij voor de lunch in Villar de Mazarife.
Moet er bij vermelde dat niettegenstaande we een afzonderlijk kamer hadden in de albergue, we wakker gehouden zijn door een snukker.

Villar de Mazarife vermoeide StJacobVillar de Mazarife vermoeide stoker

Ook Villar de Mazarife dus een St.Jacobskerk met jonge gelovigen op de toren.

Villar de Mazarife kerktorenVillar de Mazarife ooievaars

Er waren nogal wat grindwegen voorzien vandaag, ik wou deze mijden en jawel het is mij gelukt maar wel  tussen de 15 à 20 km extra moeten fietsen daarvoor. Vooral op N-wegen eentje naar Leon 20km kaarsrecht, zoals we die ook kennen uit de Vuelta. Die nodigen (mij) dus niet uit tot stoppen en dat heeft Anny ook een beetje genekt op de middag + de nog altijd hete temperaturen van om en bij de 30°C.

Historische Romeinse brug over de Rio Orbigo in Hospital de Orbigo, uniek vanwege zijn lengte met 18 stenen bogen en onregelmatige vormen.

Hospital de Orbigo - brug met 18 bogen

Het vooropgestelde doel het karakteristieke dorp Castrillo de los Polvazarez net niet gehaald, gestrand op 6km in de stad Astorga. Van hieruit getelefoneerd naar 2 hostals in dat dorp voor logement maar een nam niet op en in de andere geen plaats meer, dus hier maar gebleven met eindelijk eens 2 vriendelijke, behulpzame jonge Spanjaarden (meisje en jongen) aan de receptie, die bovendien hun best deden Engels te praten, een zeldzaamheid tot op heden op deze camino.
Gisteren hadden wij ’s middags ook gereserveerd voor de albergue en bij aankomst 3 lummelende Spanjaarden die ons wilden doorsturen naar een andere albergue met de smoes dat we ander albergue gebeld hadden… albergue die nog niet de helft volzet was…
Sorry voor Fernando, maar de Spanjaarden komen eerder nors en soms onvriendelijk over.

Vandaag dus de langste etappe gefietst, 138km, gem. 24,8km/h, toch nog met 518hoogtemeters, na 133km, net voor de stad Astorga hadden we nog 25km/h gemiddeld, morgen zal het eerder kruipen worden naar Cruz de Ferro, zeker het hoogste punt van de tocht (1.504m) en voor velen ook het hoogtepunt, benieuwd.

Astorga, kathedraal en paleis van Gaudi

Astorga kathedraal en paleis GaudiAstorga - kathedraalAstorga - paleis van Gaudi

Dag 25 -  di 16 juli 2013  Astorga -  Villafranca del Bierzo 81km (fietsdag 22)

Vandaag dus naar Cruz de Ferro, een simpel ijzeren kruis bovenop een boomstam op het hoogste punt van de weg 1.500m hoog. In al zijn eenvoud symboliseert dit kruis een bijzonder markant punt op de route, een bemoedigend teken voor pelgrims dat zij Santiago zullen halen.
Symbolisch leggen zij een deel van hun last af door het werpen van een steen op de grote hoop aan de voet van de staak.
Anny had een steen mee van de vensterbank van Piet zijn kamer, ik 4 steentjes van het graf van Piet, heb er 3 daar gelegd, wou er nog eentje bijhouden, dat ik ondertussen stom ben verloren. Over de symboliek daaromtrent misschien later meer, moet dat nog even laten bezinken.

Cruz de Ferro - gehaaldCruz de Ferro - steentje achterlatenCruz de Ferro - zen

Vanaf Astorga (start) tot Cruz de Ferro was het 27,65km die we overbrugd hebben in 1h55 met gemiddelde snelheid van 14,4km/h, hoogtemeters: 651. Laatste 2,5km 7à10%.

Cruz de Ferro - steil stuk 10%

Na Cruz de Ferro korte afdaling naar Manjarin waarna nog een korte, steile klim naar een tweede hoogte van 1.500m hoogte volgt, percentage: 12%, voor de eerste maal daar de allerkleinste versnelling moeten nemen.

Dan een lange steile afdaling. Slechte hobbelige weg met de ene bocht na de andere, voor mij: een ezelspad. Constant met remmen dicht. Anny tijdens de afdaling: ‘we fietsen rapper op het vlakke dan hier’,…

Was tevreden dat die afdaling in Ponferrada eindelijk voorbij was, tijd voor de lunch aan Tempeliersburcht aldaar. Beide tapas genomen met ham (Iberico, Serrano) omdat dit ook Piets keuze zou geweest zijn.

Ponferrada - tapas met Piet\'s ham

Daar ook een telefonisch een hostal, zonder enige referenties, gereserveerd in Villafranca del Bierzo.
Een tiental km voor onze dagbestemming nog een helling van 2,5km tot 6% en 38°C, tijdens de beklimming stak een oude Engelstalige pelgrim zonder kijken de straat over (vermoeidheid?), voor onze snelheid geen  probleem maar wat indien daar een auto was… had toch nog de kracht om ‘wonderful en fantastic’ naar ons te roepen, Anny: ‘hetzelfde voor jou!’
Toen ik het hotel zag wou ik nog 6-tal km verder rijden, gebouw in zon, amaai dat kan warm worden. Voor Anny was het genoeg geweest, vooral door de hitte. En… nog eens een, nochtans heel bezige, vriendelijk ober (zal mening over de Spanjaarden nog moeten herzien) die ons onmiddellijk een heel grote koele pint tapte, ook voor Anny…, voor we naar de koele kamer trokken, er is airco, maar die is zelf niet nodig, bovendien kamer en hotelgedeelte heel net.  Les: nooit voorbarige conclusies trekken (zeker ik).

Vanaf hier, in principe, nog 200km, zonder noemenswaardige problemen aankomst vrijdag 17 juli, kunnen dan ’s avonds nog het wierookvat zien zwaaien.

Morgen staat van bij de start de 30km lange klim naar Cebreiro op het menu, met pittige percentages.

Epiloog

Steentje van Piets' graf - St. Jacob (in dat geval Anny) zei: kijk eens goed in je stuurtas. Dus gelukkig teruggevonden, ook al is het symbolisch, het is van grootte waarde.

Villafranca del Bierzo, in de vooravond voor het avondeten toch nog eens naar het centrum gewandeld. Een ontdekking, ontleent zijn naam aan Franse immigranten die na de Reconquista de streek (her)bevolkten en een burcht bouwden.
Ook een echt pelgrimsdorp, Santiagokerk uit 1186.
En op een helling staat de kerk van San Francisco, vroegere kloosterkerk werd gebouwd begin 13de eeuw gesticht door Franciscus van Assië op zijn pelgrimstocht.

Villafranca del Bierzo 16de eeuwse burchtVillafranca del Bierzo SantiagokerkVillafranca del Bierzo San Francisco kerk

Ook in Villafranca del Bierzo, onze Duitse vrienden van St.Jean-Pied-de-Port (de triatleet met zijn tijdritfiets aan de muur in zijne living). Zij hadden ons eerder op dag opnieuw zijn voorbij fietsen en waren blij ons nu terug te zien. Zij vond onze helmen zo mooi en wou graag het merk weten. Wij hadden niet meer gedacht ze nog terug te zien na onze anderhalve rustdag in Burgos. Zij hadden nu 20 juli voorzien voor aankomst in Santiago, wij tippen op 19 juli, 200km in 3 dagen moet te doen zijn, dus afgesproken op 19 juli op het plein in Santiago.

Villafranca del Bierzo - Duitse vrienden

Tot slot, ook in ons hotel de oude Engelstalige pelgrim die deze namiddag zonder kijken de straat over stak. Het blijkt een 'teacher from Massachusetts' te zijn. Wijze woorden van de man, tandem: 'ofwel wordt de relatie sterker ofwel gaat ze eraan ten onder'.

Dag 26 -  wo 17 juli 2013  Villafranca del Bierzo - Sarria 76km (fietsdag 23)

Deze morgen na enkele kms kwamen we onze teacher from Massachusetts terug tegen, was al meer dan een uur op stap. Nog steeds amazing enz. Beiden foto’s genomen en hebben onze naam in zijn logboek moeten noteren. Vertelde nog dat hij verleden jaar zijn camino heeft moeten onderbreken wegens vermoeidheid en was nu op de plaats van zijn opgave terug vertrokken. Zal België nooit meer vergeten zwaaide hij ons na!?

teacher massachusetts met petteacher massachusetts zonder pet

Vandaag zware dag met meeste hoogtemeters van onze tocht, eerste deel tot de middag meer dan 40 km meestal bergop, stijgingspercentages tot 9%, zware stukken dus. Niettegenstaande dat een eerste gedeelte: 40,5km in 2u44 aan 14,8km/h gemiddeld, hoogtemeters dan 994.
Op de middag toen we na lunchpauze van een uur wilden vertrekken kwam een groep Spaanse caminogangers juist aan met de fiets, groep die we onderweg voorbij gestoken hadden, waarschuwden ons dat we moesten opletten voor de flitspalen onderweg…

Onderweg nog een waarschuwing van St.Jacob voor de wind en windstoten in deze regio, weinig wind nu en de laatste week en als die er was meestal in de rug, dank.

Alto San Roque 1270m StJacob en de wind

De afdaling deze maal was wel aangenaam te nemen, goed breed wegdek, de stoker kon genieten van het landschap. De logge Santos is mede door de bagage natuurlijk gene Passoni en dus ene voorzichtigheid is geboden, toch max snelheid van 60,1km/h.

Was dus wel een zware dag vandaag met al die hoogtemeters: 1.249. De echte beklimmingen zijn nu wel achter de rug, het blijft evenwel op en neer gaan en ook de hitte blijft. Het routeboekje had ons gewaarschuwd: begin goed uitgerust aan de ruim dertig kilometer lange klim naar Cebreiro want deze wordt het laatste deel vrij pittig, en dat hebben we inderdaad geweten, bovendien ging het na de Cebreiro nog 2x op en af tot Alto do Poio, 1.335m hoog.
In het hotel aangekomen heb ik voor de eerste maal ook een siësta genomen…

klim naar Cebreiro zie ik nu dubbelklim naar Cebreiro Las Herreriasklim naar Cebreiro 1300mAlto do Poio 1335m

Onderweg in een Albergue, waar we een stempel voor de credential zijn gaan halen, Karel zijn ouwe Colnago zien hangen…(zou zijn vrouw die, zonder medeweten uiteraard, meegenomen hebben?)

Tricastela Karel\'s Colnago

Nog ongeveer 120km te gaan. Zullen er 2 etappes van maken, forceren hoeft niet en de stoker blijft verbazen en stand houden!

Noot: eerlijkheidshalve, gisteren naar Cruz de Ferro, tijdens de klim voorbijgestoken door 2 trialeten en 1 triatlete, deze laatste nam wel 100m maar liep niet verder uit…

Dag 27 -  do 18 juli 2013  Sarria - Arzua 75km (fietsdag 24)

Vermoeidheid, niet kunnen lezen, nonchalance? Ik weet het niet, in elk geval de rit van vandaag serieus onderschat. Anny van bij de start nog wat vermoeid, onze hotelburen hebben ons rond middernacht 2 uren wakker gehouden, heb eens moeten kloppen opdat ze wat rustiger zouden doen.
Routeboekje: enkele klimmen over 5km tot 7%, je denkt wat op en af, jawadde één klim van 5km, dan klim 2km tot 8%, daling, kort klimmetje (steil), dan Portomarin klim 12km 1km 10%, ik zei dit kan niet, had dit schema, in de euforie van we zijn er bijna, slecht gelezen en geïnterpreteerd. Gelukkig tot Portomarin in de nevel gefietst, 12°C, afdaling regenvestje aangedaan, dit wordt een kille dag denk je dan, we fietsen richting kust het zal wat koeler worden vandaag.
Geen hoge heuvels vandaag maar ze volgen elkaar voortdurend op, geen meter vlak.

Sarria 5km klimmen na de startPortomarin in de nevel

Kort voor de middag ‘ons’ Cruz de Ferro in Ligonde! Zie eind van dit verslag.

Ook de Horreos verschijnen: stenen opslagschuurtjes op palen, afgeschermd tegen opklimmende knaagdieren.

Horreos

Op de middag onder de bomen in de luwte was het nog heerlijk zitten.

Ligonde plaatselijke ham als lunch

Dan opnieuw de opeenvolging van de hellingen en de zon die kwam branden, Compostela bereik je blijkbaar zomaar niet. Regelmatige stops om te drinken, Anny heeft haar beste dag niet, ze trekt zich op aan de aanmoedigingen onderweg. In Melide topoverleg op een terras: gaan we door tot Arzua, amper 15km, of zoeken we hier iets? Ik ga binnen in het café nog iets bestellen voor Anny, maar voor ik betaald had zat ze binnen in het café, buiten onder het zonnescherm kreeg ze bijna een appelflauwte. Toch besloten verder te fietsen op voorwaarde van regelmatige drinkstops… Toen we bij de tandem kwamen wees de Garmin: 49,7°C… vergeten onmiddellijk een foto te nemen, dan maar km verder en jawel nog altijd 44,7°C, niet alleen de dag met de totaal onverwachte meeste hoogtemeters ook de warmste (heetste) dag.

Melide heet

Morgen de laatste 45km met opnieuw enkele ‘klimmetjes’ van o.m. 9 en 10% en dan…?

In Ligonde, naast de kerk staat een eenvoudig stenen kruis op het kerkhof. Het roept de pelgrim als het ware toe:

‘Waar eindig je, mijn pelgrim,
Mijn pelgrim waar ga je naar toe?
Op de weg naar Santiago,
Ik weet niet of je aan zult komen…’

De gelouterde pelgrim met zijn ogen gericht op het kruis antwoordt in gelijksoortige woorden:

‘Als ik nu geen kracht meer heb,
zal mijn geest ze me bieden’.

Ook in Ligonde, naast een oude eik, staat een verweerd granieten kruis. Meer dan Cruz de Ferro is dit ‘ons’ kruis. Op dit traject dat ook nu door horden wandelende pelgrims die de laatste kms wandelen, aangedaan wordt hield niemand halt, tot wij er stopten.
Het kruis dateert van 1671 en heeft een ontroerende afbeelding. Aan de ene kant Christus en aan de andere zijde Maria met haar dode zoon. Symboliser kan niet.

Ligonde ons Cruz de FerroLigonde - kruisbeeldLigonde kruisbeeld Christus

Ligonde Maria met haar dode zoonLigonde 2 treurende moeders

Wat kunnen wij aan Cruz de Ferro weggooien, achterlaten? Tenzij mijn onhebbelijkheden.
De pijn van het verdriet willen we niet kwijt.
Het schuldgevoel, de schaamte, het mislukt ouderschap (?), het gebroken zijn als mens zullen ons blijven achtervolgen. En toch, merkwaardig genoeg, zoals eerder al geschreven, houdt het leven ons in zijn greep. Wij hebben elkaar en kunnen gelukkig op dezelfde wijze met verdriet om, wat niet altijd evident is, veel koppels hebben het moeilijk na dergelijke verlies.
Ook de steun van familie, vrienden, kennissen, collega’s, enfin jullie allen, geven ons de kracht om toch door te gaan, dank.

niet alleen het record hoogtemeters (1.285m) ook een snelheidsmaximum: 64,7km/h

kms

Dag 28 -  vr 19 juli 2013  Arzua _ Santiago de Compostela 47km (fietsdag 25)

Pelgrimeren:
kwetsbaar durven zijn,
mens durven zijn

De laatste loodjes…, cliché maar het was zo.
De oude pelgrim die zei dat laatste 30km genieten was heeft geluk dat een wifi-verbinding is anders trok ik hem door de draad. 47km met 714 hoogtemeters is geen doorsnee gezondheidswandelingske. Anderzijds, wij hebben nooit gieren boven ons hoofd gehad, dus levende lijken waren we nooit!

Het was nevelig en fris en soms aangenaam fietsen tussen de eucalyptusbossen. En dan na het vele klimwerk eindelijk het verlossende bord.

Touro eucalyptusbossenSantiago kmSantiogo kathedraal voor het eerst

Bij het binnenkomen merkt Anny langs de kant van de weg terug hetzelfde kruisbeeld op van gisteren, Maria met haar dode zoon, een omen?

Santiago ons kruis terugSantiago ons kruis moeder en dood kind

Santiago de Compostela dateert van ongeveer 850. De stad groeide rond de kapel van Sint Jacobus waarin de relieken van de apostel werden bewaard. Een grotere kerk die inmiddels op de plaats van de kapel gebouwd was, werd in 997 vernield door Al Mansur toen hij de stad verwoestte. De schrijn van de apostel werd echter bewaard. De huidige kathedraal dateert bijna geheel uit de 11e,12e en 13e eeuw en is uniek in Spanje omdat deze van alle kanten bezien kan worden. De hoofdingang van de kathedraal is op het Plaza del Orbradoiro en kan bereikt worden door de monumentale trap.

Santiogo voor kathedraalSantiago kathedraal en plein

Boven het hoge altaar, in het oostelijke gelegen eind van het gebouw, is een beeld van Sint Jacobus. Het graf van de apostel bevindt zich in de crypte onder het hoofdaltaar. Om Santiago te eren betreden de pelgrims een trap achter het hoofdaltaar om zo het beeld tot dichtbij te kunnen naderen en de zoom van de mantel te kunnen kussen.

Santiago kathedraal JacobscrypteSantiago kathedraal beeld StJacob

Kaarsen aangestoken voor iedereen van goede wil, niet alleen hier maar ook onderweg.

Santiago kathedraal kaars aansteken

In de namiddag, hier Santiago, besloten het hierbij te laten en niet verder te fietsen tot Fistera ‘het einde van de wereld’, psychisch niet echt goed voor ons. Bovendien hebben we niets te verbranden, Anny haar kleedje zeker niet.

Credential en Compostelaat
Pelgrims moeten zich onderweg als zodanig kunnen legitimeren. De huidige Credencial del Peregrino is een officiële vouwkaart die je o.a. toegang verschaft tot refugio’s (herbergen) om te overnachten. De kaart kan in elke plaats worden afgestempeld en dient in Santiago de Compostela als uiteindelijk bewijs dat je daadwerkelijk de Camino, de weg, hebt afgelegd. Zowel wandelaars, als fietsers en paardrijders dienen over een Credencial te beschikken. Voor elke groep afzonderlijk geldt een minimum af te leggen afstand. Zo moeten wandelaars tenminste 100 kilometer hebben afgelegd en fietsers 200. In 'la Oficina de Agogida de Peregrinos' ontvangen we op vertoon van de gestempelde 'credential' ons Compostelaat.

Vertaling van de Compostella Oorkonde
Het randschrift van het zegel luidt :Zegel van het Kapittel van de Heilige Jacobus van Compostella
Het Kapittel van deze zegenrijke Apostolische en Metropolitane Kerk van Compostella, zegelbewaarder van het altaar van de Heilige Apostel Jacobus, verstrekt een authentieke oorkonde van het bezoek, aan alle Gelovigen en Pelgrims uit alle landen ter wereld ,die uit godsvrucht of krachtens een gelofte naar de kerk komen van onze Apostel, Patroon en titularis van Spanje, de Heilige Jacobus maakt bekend aan allen en ieder die dit leest : dat ...................................................(naam)
deze allerheiligste kerk uit eerbied godvruchtig heeft bezocht.Ter bevestiging hiervan geef ik hem/haar deze oorkonde, voorzien van het zegel van voornoemde kerk, Compostella, ............ (datum)

Credencial stempelboekjeCompostolaat AnnyCompostolaat GuidoSantiago aanschuiven voor compostelaat

Een welverdiend drankje op het terras met view vanop de Parador mocht dan ook wel.

Santiago welverdiend drankje in de ParadorSantiago drankje in de Parador met view

De avond en de camino dus afgesloten met de mis in de kathedraal met de fameuze 'Botafumeiro'. Wierookvat dat wordt vastgeknoopt aan een touw en katrol en meer dan dertig meter hoog in de transept van de kathedraal heen en weer gezwaaid boven de hoofden van de kerkgangers, de lucht vullend met de geur van wierook. De oorspronkelijke functie van de 'Botafumeiro' was om de stank die de pelgrims met zich mee brachten te verdrijven. Als men het wierookvat met duizelingwekkende vaart heen en weer ziet gaan kan men zich hier wel iets bij bedenken.

kathedraal Botafumeiro 01kathedraal Botafumeiro 02kathedraal Botafumeiro 06kathedraal Botafumeiro de bedieners

Ik mag dan wel op mijn retour zijn op fietsgebied, en dit niet alleen door de leeftijd, ik heb toch een bredere conditionele fietsbasis dan Anny, waar zij de kracht haalde om mijn ‘opgelegd’ tempo over berg en dal te volgen: AMAZING!
(een algemeen gemiddelde van meer dan 20km/h)

the end waar haalde zij de kracht

Toen Piet opperde de camino te doen, in zijn optiek was dat met lotgenoten en onder begeleiding, hadden we misschien zelf alles moeten laten vallen en vertrekken. Maar in die periode waren we ook nog volop bezig met het ontdekken van die moeilijke problematiek.

We hebben 4 weken 24 op 24 uur op elkaars lip geleefd en bijna letterlijk op elkaars schoot gezeten. Herinner je de leraar van Massachusetts, tandem: ‘it’s kill the relationships or make it stronger’.
Deze morgen nog aan het ontbijt 2 Californische vrouwen: tandem!? Never with my husband…

Blijven vechten tegen windmolens? (We zijn hier toch in het land van Cervantes.)
Onbegrijpelijk dat professionele hulpverleners, ondanks de weinig bemoedigde resultaten blijven vasthouden aan het principe van de vrije wil voor ontwenning. Wanneer komt die vrije wil? Als ze na jaren door iedereen in de steek gelaten zijn en hun leven en dat van velen rond hen hebben geruïneerd!?
Het niet willen bespreekbaar van een verplichte opname is voor ons raadsel, of wil men gewoon draaideurpatiënten?
Ter info, Anny heeft er moeilijk mee dat ik dit vermeld.

Gemist op de tocht.
Een camino wijsheid: ‘wat je hebt thuis gelaten is mooi meegenomen’, in die optiek had ik de dichtbundel van Willie 'Miguel, of, Het groot verdriet' waaruit Willie zo prachtig heeft voorgedragen op de herdenking van Piet, gescand (papier weegt zo zwaar) om er regelmatig in te ‘bladeren’, echter nieuwe laptop meegenomen en vergeten over te zetten, zwaar gemis.

In februari toen we op de fietsbeurs in Mechelen bij iemand van het Genootschap lieten vallen dat we de camino per tandem gingen doen was zijn reactie: zou je geen blog bijhouden, want tochten per tandem zijn er niet zo veel. Dan het thuisfront dat graag op de hoogte wou blijven.
Maar dat deze blog zo zou evolueren verbaasd ons enorm. Kunnen jullie alleen maar danken voor alle support en medeleven.

Fijn dat ‘onze’ katten ook konden reageren, 2 zijn ‘erfenissen’ van onze Piet + een derde, volgens mij een verdwaalde witte pelgrim, die verleden jaar in februari, het winterde, het miek er zou koud, de rijm lag op daken,…  plots aan de deur zat - met zijn pootje omhoog en kopke scheef, dus maar onderdak geboden.
De lang verwachte nieuwe veranda van nonkel Luc was net op tijd klaar om als kattenpension dienst te doen. Vragen aan ons Geesje hoeveel sterren het verdient…

Ondertussen fiets ingeleverd, vliegticket geboekt en zondagavond terug thuis.

IEDEREEN, met de nadruk op iedereen die iets wil komen drinken is van harte welkom, maandag en/of dinsdag vanaf 14 uur tot….
Kom langs ‘achter’, Kanunnikstraat 18.

Dank!

Pelgrimeren
meer dan een fietstocht
dag in en uit in de natuur
kijken, denken, dromen
mooie mensen ontmoeten
je zelf tegenkomen
trotseren van elementen
niet altijd zonnig en zacht…

Dag 29 -  za 20 juli 2013  Santiago de Compostela

Vandaag dus fiets en bagage naar het afhaaladres en vliegticket geboekt. Via Barcelona naar huis, vertrek 15u00, Brussel 20u45.

Deze middag laatste maal heerlijke tapas gegeten dank zij de tip van Rita en Pierre, hebben ondertussen zelf ook een goed adresje gevonden voor een uitstekend glas wijn met ham en kaas Vinoteca O Beiro, vriendelijke dienster.

Santiago tapasbar Do Bisco

En dan geprobeerd en wonderwel gelukt, gaan dineren in de Parador, een luxueus staatshotel. Niet op onze kosten, de pint en de koffie waren gisteren al duur genoeg maar als pelgrims. Deze Parador staat bekend voor een gebruik dat decennialang pelgrims in het bezit van een compostulaat (een bewijs van het volbrengen van de camino) 10 gratis ontbijten, 10 gratis lunchen en 10 gratis diners voorziet. Een half uurtje aanschuiven was voldoende om bij de 10 gelukkigen van de avond te behoren.
Niet het gastronomisch menu, maar een degelijk kwalitatief goed pelgrimsmenu in de catacomben van het schitterend luxueus hotel. Een niet meer af te pakken ervaring en een afsluiter die nog nazindert.

Parador pelgrimsmenu 01Parador pelgrimsmenu 02Parador pelgrimsmenu 03Parador pelgrimsmenu 04Parador pelgrimsmenu het menuParador pelgrimsmenu 05Parador pelgrimsmenu 06

Dag 30 -  zo 21 juli 2013  Santiago de Compostela

Voor toekomstige caminogangers die deze ook blog lezen, wij hebben er als voorbereiding ook tientallen gelezen om een idee te krijgen wat zo’n tocht eigenlijk inhoud, zal ik proberen de volgende dagen nog wat extra praktische informatie bij te zetten.
Ik merk dat dit toch wat ontbreekt, ook wij waren zoekende daaromtrent, maar begrijp nu ook volkomen dat dit op de meeste blogs ontbreekt, je bent met zoveel bezig, je hebt zoveel te verwerken dat je niet alles kan weergeven, laat staan neerpennen (en ik ben dan al geen schrijver, zie de vele fouten). Een blog bijhouden is arbeidsintensief, heb dat onderschat, en dat dagelijkse na een vermoeide etappe.

Misschien giet ik deze blog ook nog eens in een pdf-formaat, leest gemakkelijker.

Straks het laatste ontbijt bij de uitermate vriendelijke en behulpzame eigenaars van dit klein hostal, aan de rand van de oude stad, misschien nog een mooi souvenirtje gaan kopen en dan om 12uur naar het vliegveld.

En nog even ter herinnering, de ‘open-verhalen-dag’ op maandag- en dinsdagnamiddag, uiteraard zijn jullie daarna ook nog altijd welkom, maar nonkel Luc heeft goed weer voorspeld voor die dagen…

Piet

De goede daden, waarvan de herinnering ons het meest het hart verwarmt, zijn diegene, die wij met onzekerheid ondernomen hebben, haast met berouw. (H. Boucher)

deel I van het reisverhaal:

1. Tine:
    12 juli 2013
    Hey fietsertjes (stappers in het verleden de berg op) nu met een 2 wieler..................Probeer alle dagen jullie te volgen................

Het leven is zo mooi
    als een kers.
    De kern van het leven
    is soms de pit.
    Maar 2 mensen zoals jullie,
    zijn te vergelijken met een kersenboom.

SAMEN STERK.....................

(geschreven op de tonen van Bram Vermeulen HET WAS BOVEN OP DE BERG............)
    Knuffel met beide armpjes........
    Tine.
  2. Nadine & Marnix:
    Dag Annie en Guigo
    Het is over-overmorgen wel weer een maandag, maar sorry,ik vermoed dat we er niet zullen zijn met een fles. Zullen ze bewaren en jullie naam er op schrijven.
    Proficiat met jullie resultaat tot nu, volhouden, want de Atlantische kust komt in zicht en daartussen ligt Compostella.
    Jullie volgen op de blog is een aangename bezigheid.
    Tot bij jullie terugkeer....
    Groeten N&M
  3. Dario, Cristiana & Diter:
    Hallo Annie en Guido!

prachtige wegen om te fietsen en lekker warm! Je weet genoeg drinken onderweg en 's avonds ook natuurlijk..
    Geniet nog van jullie reis en tot in Eine
    Groeten Diter
  4. Krista en Ronny:
    12 juli 2013
    Prachtig, echt ik heb er geen woorden voor.
    Iedere dag volg ik jullie. Vind het heel spannend, veel, veel beter dan TV te kijken.
    Kijk al uit naar morgen...
  5. KRIS&Shalom:
    13 juli 2013
    Hey lustige fietsers,zelfs die superhete temperaturen houden jullie niet tegen.Wat de wegen betreft Guido, je zal goed voorbereidt zijn want sinds van de week wordt het tochtje langs de Schelde nooit meer als vroeger......23 SNELHEIDSREMMERS VAN EINE TOT GENT.
    Geen heilige die daar wat van snapt?????????
    GRTN KRIS
  6. Pierre De Roose-Biasino Rita:
    13 juli 2013
    @Anny: de allerbeste tapas zijn te verkrijgen in:
    A Taberna do Bispo
    Calle franco 37, Santiago de Compostela, Spanje

Het water komt ons nu nog steeds in de mond !!!
    Smakelijk !!!

En...nog een extra duwtje van twee ex-pelgrims.
    Rita & Pierre
  7. Fernando:
    13 juli 2013
    Jullie zullen intussen wel al gemerkt hebben, dat de HORECA in Spanje goedkoper is dan in Frankrijk.
    nieuwe spaanse les: carne is vlees - pescado is vis.
    ternero is kalfsvlees
    cerdo is varken ( onthou c van cochon ) Buenas tardes
  8. Fernando:
    13 juli 2013
    Guido, dat kleedje van Anny is wel van Desigual, dus niet gebruiken als vod. Die hond aan de inkom van Guggenheim stond er 5 jaar geleden ook al. En de bloemetjes houden stand ondanks de warme temperaturen. Die ijzeren constructies zijn indrukwekkend hé.
    Groeten, Dominique
  9. Lilian:
    14 juli 2013
    annie en guido jullie zijn al een tijdje onderweg wat een prestatie nog veel goeie moed bij jullie levenswerk groetjes marc en lilian
  10. Fernando:
    Ter info:
    Hans Vandeweghe noemt ons " een bende losgelaten bizons".
    Nooit van die vent moeten hebben en nu zeker niet meer.
  11. Moeder:
    Dag allebei
    Eerst en vooral een dikke proficiat met wat ge al bereikt hebt.
    Wij hopen op een behouden thuiskomst en nog veel moed en geluk op de verdere reis.
    Dikke kus van Marie-Louise (-aan allebei-) en moeder
  12. Erik de bruycker:
    14 juli 2013
    Guido nopens de verkeersremmers moet u zich geen zorgen maken, bizons of niet. Heb het vandaag uitgeprobeerd met 2 naast elkaar (met koersfiets) aan 35km/u ik over de remmers en een vriend naast de remmers, we kwamen er alle 2 gelijk over, mijn snelheid werd niets geremd, dan eens aan 15km/u en ik was 5m achter, dus hoe hoger de snelheid hoe beter, en op sommige plaatsen is er zelfs nog 0,5m mooi vrij langs beide kanten (slimme en hooggeschoolde mensen aan het ministerie)
    De bobbels in het wegdek tgv.herstellingen aan het wegdek van putten en boomwortels zijn erger dan deze drempels.
    Wie zal er last van hebben, de recreatieve fietsers, vrouwen met kinderzitjes op fiets, fietsers met fietskar en bagage, tandems, enz. en vooral de belastingsbetaler. Men zou beter aan diegene die de opdracht heeft gegeven deze werken uit te voeren het geld terugvorderen en hem doen gebruiken om fietspaden te herstellen of nieuwe aan te leggen.
  13. Fernando:
    14 juli 2013
    Die mooie brug in Bilbao, achter jullie op de foto is van Santiago Calatravo. Dezelfde Spaanse architect van het station Guillemins in LUIK. Intussen wereldberoemd, maar dat wisten jullie allicht wel.
    Volgende Spaanse les: het oude stadscentrum is in 't Spaans:
    el casco urbano.
    Wat betreft de ribbels langs de schelde: Thomas heeft gisteren in de Tour, onze President ( hahaha) gesproken en hij zou de zaak herbekijken. Vergeet niet... op 21 juli moet je thuis zijn voor onze nieuwe koning te vieren.
  14. JULES en PAULA:
    ANNY EN GUIDO
    met heimwee denken we aan jullie we willen er bij zijn,
    geniet van de minder zware dagen, het einde nadert,
    tot thuis,kusjes
    P.
  15. Fernando:
    15 juli 2013
    Guido ik ben het volledig met jou eens dat de Spanjaarden ( in de horeca ) altijd onbeleefd, kort van stof en onvriendelijk overkomen... maar ik heb geleerd ( niet aanvaard ) dat ze BIJNA ALTIJD zo zijn, ook tegen hun eigen mensen Spanjaarden dus. Ik probeer het er in te stampen, maak mij soms terecht kwaad, maar heb de indruk dat ze niet beseffen hoe wij als buitenlander ons dan voelen. ( eigenlijk zijn het soms BOEREN ). Maar ik durf het hun wel zeggen en bij sommigen is er een heel kleine verbetering merkbaar. Ik zie op de foto's dat Anny altijd jou moet vastpakken... doe ook eens een inspanning ventje en geef haar maar regelmatig een dikke knuffel... want ze doet het verdorie ZEER GOED. Een beejte onnozel jullie trip, neen, want met een prachtig doel. Ik heb het in het verleden al gezegd... jullie treft GEEN SCHULD. De maatschappij daarentegen ??? ( al een beetje Spaans geleerd ??? )
  16. Erik de bruycker:
    15 juli 2013
    Heb 4jaar geleden aan hetzelfde bord een foto (Santiago 514km) genomen. Vanaf nu komen een paar echte top ritten. Straks Cruz de Ferro wordt een onvergetelijke mijlpaal,hopelijk kunt u daar een paar minuten alleen zonder andere pelgrims genieten van de stilte en kracht die van deze plaats uitgaat. Een 30tal km verder Ponferrada de moeite waard om het kasteel van de Tempeliers eens te bezoeken (5x groter dan Gravenkasteel in Gent)
    Straks ook het bergdorpje Cebreiro uit 9° eeuw met pré-romaans kerkje zeker de moeite waard om halt te houden
    Vooraleer u straks in Santiago bent zal ik nog een gouden tip doorsturen
  17. Fernando:
    15 juli 2013
    Heb daarnet even gaan googelen naar Cruz de Ferro, nu begrijp ik waarom jullie die steentjes meegenomen hebben vanop Piet zijn graf.
    Veel sterkte morgen... geef mekaar maar een flinke knuffel.
    Stoute Fernando, met een heel klein hartje...
    PS: Voldoende water meenemen...'t is er droog en heet.
  18. Moeder:
    16 juli 2013
    He, hier zijn wij nog eens. Zoals U reeds hebt gehoord, het is hier ook bijzonder warm, veel drinken zeggen ze maar niet alles is drinkbaar, ook bij jullie niet! zie maar naar de renners in de tour, zéro, zéro .........Mijn voornaamste bezigheid voor het ogenblik is nonkel ambeteren terwijl hij naar de koers kijkt. Net voor de aankomst ga ik met mijn nat neusje heel zijn gezicht afdweilen, hoe meer hij tracht te ontkomen hoe groter mijn plezier. Gelukkig bestaat er digitale TV, zo kan hij de eindspurt toch nog eens bezien als ik weg ben...
    Ik begin mijn dagelijkse "salto morales met dubbele schroef" met mijn vake toch stilaan te missen, ook mijn dagelijkse kam beurt van mijn moeke, ze wrijven wel over mijn pelsje maar hebben precies schrik, ik weet niet waarom? Onze zuster, die zien wij maar zelden, tante Anny-bel is haar beste vriend. Ware het niet dat zij nu en dan honger heeft, wij zouden haar nooit zien.
    Ik hoor dat de tocht nu bijzonder zwaar is door de hitte en de staat van de weg, maar wij hebben er alle vertrouwen in, het gaat lukken!
    vele groetjes van de poezen,
    geesje
  19. Lieve Aelvoet:
    He Anny en Guido,
    Ik volg jullie elke dag.
    Geniet van de reis nog verder,het is bijna voorbij!
    Groetjes Lieve x
  20. Fernando:
    16 juli 2013
    Anny, als je in Santiago bent. Ga eens naar een winkelketen " EL CORTE INGLES " daar hebben ze VEEEEEEEEL schone kleedjes en ook meestal een afdeling van Desigual. Je hebt nog een extra kleedje verdient en Guido een short ( ik heb er een prachtige rode gekocht... maar in Alicante ), als hij tenminste zijn haar van zijn benen gedaan heeft.
  21. Krista en Ronny:
    16 juli 2013
    Zijn jullie nog altijd iedere dag aan het volgen.
    Heel interessant, beter dan T.V. kijken.
    Proficiat en tot de volgende keer.
    Dikke knuffel.
  22. Nadine & Marnix:
    Dag Anny en Guido,
    Het is wel op afstand, maar volgen blijven we doen. Heel veel respect voor jullie prestatie. Het zijn misschien holle woorden, maar met nog een beetje inspanning en veel moed, komen jullie bijna aan. Het zal een ongelofelijk gevoel zijn bij de aankomst. Laat het maar op jullie afkomen. Wij wensen een behouden aankomst en geniet van het hele verhaal. Al een dikke proficiat en tot later. Marnix en Nadine
  23. Jo Vandenheulen:
    17 juli 2013
    Dag Anny en Guido, het doet deugd om jullie verhalen te lezen. Het zijn lessen in geschiedenis, aardrijkskunde, een snuifje religie om dan weer geruisloos over te gaan naar een scheut fiets- en IT-technologie in al zijn facetten, ...maar vooral, ze bruisen van veel wonderbaarlijke levenswijsheid . Geniet van de finale!
  24. Erik de bruycker:
    17 juli 2013
    Guido en Anny ik wens jullie veel sterkte en moed voor de finale die er aankomt want na de afdaling van het prachtige Cebreiro weet ik uit ondervinding dat de laatste 120km vanaf Sarria steeds constant op en af gaan met soms steile klimmetjes doch een 30tal km. voor Santiago kunt u niet alleen genieten van de stilte maar ook van de geurige eucalyptusbossen want eens Santiago binnen is het gedaan met de rust en stilte (niet alleen pelgrims maar ook veel toeristen). Tracht zo vlug mogelijk aan te schuiven aan de zijkant van de kathedraal voor het afhalen van uw geloofbrief op vertoon van uw stempelboekje (soms lange file).Vergeet het wierookvat niet en ook handoplegging op gouden beeld van St.Jacob langs trapje omhoog achter het groot altaar.Nog één gouden tip,tracht na Santiago nog verder te gaan (120km langs de officiele route) tot Fisterra het absolute begin en eindpunt van de route.Als u daar in alle stilte aan km.paal 0,00 gaat staan vlak naast de rots met het groot stenen kruis en kijkend over de kalme blauwe Atlantische Oceaan,zult u ook het begin en eindpunt voelen van het leven, ik heb daar tranen geweend. daar was voor mij mijn opdracht volbracht. Do it, go.
  25. Martin en marijke:
    18 juli 2013
    iedere dag hebben we jullie (krantje) gelezen!! altijd heeft Guido een mooi verslag van de gebeurtenissen van de voorbije dag.
    Piet zou zeker heel trots op jullie geweest zijn! er zijn zoveel (toevalligheden) die jullie aan Piet doen denken . Dit is zeker een teken dat hij jullie derde passagier is . Het doel is bijna in zicht !!!!
  26. Fernando:
    18 juli 2013
    Hoeveel kilo's zijn jullie al afgevallen ???
    Cnuddeman, je staat weer scherp hé... maar aan de schelde, met die ribbels ga je toch niet meer kunnen koersen...
    Drink daar nog maar enkele cañas en zeker ook nog een fles Cava.
    Dit keer is het echt verdient.
  27. YVES CALES:
    18 juli 2013
    Het zal jammer zijn om bij aankomst deze dagelijkse verslagen te moeten missen. Jou literaire kunsten worden steeds beter en beter (volgens mij schuilt er een auteur in jou, reisverhalen door Cnuddeman). Geniet er nog van!
  28. Moeder:
    18 juli 2013
    aan onze omgeving is te zien dat jullie bijna toe zijn, wij zijn aappe trots op jullie maar wij wisten het al van voor het vertrek dat het zou lukken. Van onze va hadden wij onze twijfels maar van ons ma wisten wij het zeker zij kan het en zie de eindmeet is in zicht, een dikke proficiat.
    Ik heb horen zeggen dat ze eraan denken op de route naar Compostella ribben aan te legen, ze hebben daar twee hooligans gespot aan een snelheid nog nooit gezien in Spanje, ja het is alleen in de tour dat de Spanjaarden goed kunnen rijden met behulp van diene zéro, zéro en nog vijf nullen.
    Wij zijn benieuwd om de rest van de foto's van dichtbij te zien en drink maar een goed glas op het succes ............
    Vele groetjes van ons allen,

geesje
  29. Adolf huysman:
    18 juli 2013
    Kan moeilijk geloven dat dat uzarenstukje nu al bijna volbracht is , Anny nooit geen probleem gehad aan haar zitvl.....wie zegt dat ge onderweg geen kamionstop gedaan hebt ? fiets erop , en Gij en Anny naast de bestuurder, zo gaat het natuurlijk makelijk zelfs zonder epo........als ik dan zie wie je daar allemaal onderweg bent tegen gekomen ?
    'k zal maar aanemen dat alles vlot en eerlijk is verlopen !!!
    Kijk maar naar de R.V. FR. 'k moet ook geloven dat ze al die cols ook de baas kunnen met een boterham met biefstuk en savonds een bord rijstpap met bruine suiker.........................

Maar allez , 'k zie jullie alle twee nog graag daarom krijg je van mij het voordeel v.d.twijfel.......akkoord
  30. Nadine & Marnix:
    Dag Annie en Guido
    Met het einddoel in zicht.
    Een dikke proficiat voor jullie prestatie.
    Geniet nu ten volle van de realisatie
    N&M
  31. Erik de bruycker:
    18 juli 2013
    Ik had u toch verwittigd dat vanaf Sarria het constant op en af gaat, maar vanaf nu is het genieten en uitblazen.
    Nogmaals probeer tot het eindpunt te gaan in Finisterre, u kunt langs een kortere weg terugkeren naar Santiago.
    Nogmaals proficiat.
  32. Serge mady:
    18 juli 2013
    dag zus en nonkel guido amaai amaai wat een bewondering wij voor jullie hebben wat een beleving en wat een moed om telkens verder te fietsen en ons thuis van het prachtig reis verslag laten meegenieten en zeker dat piet met jullie mee reist proficiat en geniet er van en enkele dagen en het einddoel is in zicht nog vele vele groetjes
  33. Alex De Fauw:
    Hallo dag Annie en Guido,
    zoals jullie vaak schreven of nog meer dachten, is het leven inderdaad niet altijd rozengeur en maneschijn, maar met de steun van elkaar kan men letterlijk en figuurlijk bergen verzetten, net zoals jullie nu hebben gedaan.
    Een DIKKE proficiat voor jullie prestaties en hou nog even vol.
    Groetjes
    Alex en Mariette
  34. Karine dubois:
    18 juli 2013
    Anny en Guido, nu pas terug van een weekje weg en heb jullie blog gemist.Als ik nu de laatste berichten lees zie ik dat jullie bijna op de bestemming zijn en wat de gevoelens en gedachten bij het Cruz de ferro betreft, gedachten zijn vrij en soms héél persoonlijk en hoeven niet altijd gedeeld te worden, dit mag niet als een verplichting aanzien worden omdat héél veel mensen jullie gevolgd hebben en gesteund hebben.Sommige dingen zijn zo intens en gevoelig dat je ze beter een plaatsje geeft in jullie hart waar ze horen en alleen jullie toebehoren.Ik wens jullie alvast een héél mooie ervaring als jullie aankomen op de plaats waar jullie zo lang naar uitgekeken hebt. Pak mekaar maar ne keer goe vast daar en ik ben er zeker van Piet zal zien dat het goed is wat zijn moe en pa ondernomen hebben.
  35. Krista en Ronny:
    18 juli 2013
    Allee, vooruit met de geit, nog 45 km te gaan of beter gezegd nog 45 km te rijden<<<<<<<<<<<<<<<<
    Dikke proficiat
  36. Erik de bruycker:
    18 juli 2013
    Guido even een rechtzetting, tijdens mijn tocht dacht ik ook eerst dat die Horreos opslagplaatsen waren van hooi, doch uit goed ingelichte bron heb ik toen vernomen dat het in vorige eeuw opslagplaatsen waren van gevonden geraamten van verdwaalde pelgrims
  37. Vandevelde Hilaire:
    Hallo Anny & Guido,
    met het lezen van jullie verhalen wou ik er ook bijzijn, wat een mooie fietstocht maken jullie en met elkaars steun hebben jullie een prachtige reis verwezenlijkt, een dikke proficiat en Guido tot later nekeer langs de schelde,
    een schelde vriend
  38. Geert en christa:
    Beste Guido en Annie,
    We zijn een weekje weg geweest en hebben met vertraging jullie reisverslagen gelezen. Dat jullie dit fietsavontuur SAMEN kuunen meemaken in lief en leed, is een heel mooie ervaring en ontdekking ! Het gaat jullie goed.
    Groeten uit Nukerke !
  39. Moeder:
    19 juli 2013
    Nen heel dikke proficiat, nu nog alleen hopen op een behouden thuiskomst. Wij zullen de flessen al maar koud zetten zeker? of hebben jullie genoeg gedronken tijdens de "calvarie tocht"
    Ben benieuwd naar de anekdotes van onderweg....
    Tot weldra,
  40. Linda en jowan:
    19 juli 2013
    prachtig wat jullie verwezenlijkt hebben. elke dag jullie verhalen gelezen. Kijken er al naar uit om jullie in ons landje terug te zien.
    tot gauw !
  41. Karine dubois:
    19 juli 2013
    een hééééééééééél dikke proficiat voor de geleverde prestatie, velen denken eraan om het te doen ,maar degene die het doen zijn de sterkste, geniet nu maar van de rest van jullie reis, ik weet niet hoe je terug komt, maar niets moet en alles mag.Jullie calvarie is geslaagd.
  42. Lucien en Rita:
    19 juli 2013
    PROFICIAT MET JULLIE PRESTATIE !! We wisten dat jullie de eindbestemming "Compostella" zouden bereiken dank zij jullie beider nobele motivatie. We zijn benieuwd in jullie verdere plannen en hopen jullie binnenkort terug in ons midden te hebben.
  43. Serge mady:
    20 juli 2013
    dag zus en nonkel guido proficiat voor jullie woorden zijn er niet genoeg om te beschrijven wat een prestatie dat jullie gedaan hebben vele gr en tot later
  44. Nadine & Marnix:
    Dag Anny en Guido,

Van harte gefeliciteerd. Het gaat jullie goed!
    Je moet het toch maar doen!!
    Marnix en Nadine
  45. Marie-Jeanne en Etienne:
    Anny en Guido
    Van harte gefeliciteerd , met een woord prachtig !!!!!!
    nog een behouden thuis komst .

Marie-Jeanne en Etienne
  46. Fernando:
    20 juli 2013
    Die mis duurt wel lang ze.
    Wanneer beginnen jullie aan de terugreis ?
    Dit keer Anny als kapitein en Cnuddeman als stoker ?
    Heb dat gelezen van Dolf. Is het waar dat jullie tandemstop gedaan hebben ??? Hahaha... DIKKE PROFICIAT.
    PS: mijnen drapeau hangt al buiten en dat er niemand durft een opmerking maken.
  47. Lieve Aelvoet:
    PROFICIAT!
    Geniet nog verder van een welverdiende vakantie!
    groetjes Lieve xxx
  48. Boudewijn en Viviane:
    20 juli 2013
    Gefeliciteerd! een sterke prestatie, fysiek zeker, maar ook moreel zal het wel een diepe indruk nalaten, wij hopen dat het jullie nog goed gaat ginder. Tot binnenkort met de verhalen.
  49. Pierre De Roose-Biasino Rita:
    20 juli 2013
    Proficiat, Anny en Guido.
    Maar één verwittiging: de camino-ontwenning thuis kan hard zijn !!!
    Verder wens ik jullie nog heel veel mooie momenten van nagenieten en heimwee naar die mooie streken die jullie doorfietsten.
    Het ga jullie goed!
    Groetjes,
    Rita & Pierre.
    NB: uiteraard ook een dubbele proficiat aan de verslaggever. Ook ik zal ontwenning nodig hebben nu deze verslagen ten einde zijn...tenzij je nog verder schrijft over het 'gewone' leven...!!!????
    Niet gelaten.
  50. Lisette:
    20 juli 2013
    HALLO,Guido en Annie, ik wil jullie langs deze weg hartelijk feliciteren met zo'n prestatie, die engel bewaarder zal wel steeds op de een of andere schouder mee gereist hebben kwestie van jullie niet alleen te laten.
    Nog een behouden thuiskomst en tot later.
    Veel liefs.
    Lisette
  51. Antoinette Spanhove:
    Anny en Guido
    jullie hebben een ongelofelijke prestatie neergezet! Maar dat wisten jullie al. PROFICIAT!
    Zien wij elkaar in augustus?
    Groetjes
    Antoinette
  52. Martin en marijke:
    21 juli 2013
    beste Anny en Guido wij zijn zo blij voor jullie dat je deze wens van Piet hebt kunnen waarmaken Ik weet zeker waar Piet ook mag zijn hij ontzettend trots op jullie zou zijn! Wij zullen die mooie reisverhalen missen en wij kunnen alleen maar zeggen EEN DIKKE PROFICIAT!!!!!
  53. Jean hanin:
    Chers amis,

Félicitations, vous êtes bien arrivés - OUF ! -
    Votre pélérnage vous a certainement bien réconforté.
    Vive les vacances.
    Amitiés.
    Nicole et Jean
  54. Pacqué carlos:
    GUIDO EN ANNY
    PROFICIAT!!!!DIT IS PRACHTIG WAT JULLIE HEBBEN VERWEZENLIJKT......HOPELIJK BRENGT DIT VOOR JULLIE WAT MEER RUST IN UW LEVEN??
    GROETJES TOT ZIENS
    CARLOS EN CHRISTINE
  55. Fernando:
    Dedju, is't al gedaan.
    't Was net zo plezant al die berichtjes lezen en te horen hoe erg jullie hebben afgezien...
    Ik zie dat je vanavond nog aankomt in Bruxelles National. Misschien kan je nog even naar onze nieuwe koning gaan " dag "zeggen.
    Saluut en ik kom wel iets drinken, 'k heb het verdient.
  56. Erik de bruycker:
    21 juli 2013
    Nogmaals een dikke proficiat van een oude pelgrim.
    Ik kon maar de tip geven doch jullie beslisten wat voor beiden het beste was om niet verder te gaan tot Finistera (km.0,00) ik persoonlijk heb er enorme voldoening en ontlading aan gehad.
    Ik weet niet of ik maandag of dinsdag eens tot bij u ga geraken, mijn vrouw moet juist die 2 dagen werken, het is vakantie en we hebben 5 kleinkinderen dus babysit voor de een of de andere.
    Lukt het niet we horen of zien elkaar dan wel eens langs de Schelde of Scheldebron.
    Ik droom nu reeds al van het nog ontbrekende stuk uit boekje deel 1 van Haarlem tot Merelbeke of Eine.
  57. Andre devriese:
    21 juli 2013
    dagelijks hebben wij vol belangstelling en nieuwschierigheid uw verhalen gevolgd en de prachtige opnamen bekeken. Onze dank voor deze weken durende dagelijkse verslaggevingen. Nu jullie op dit ogenblik waarschijnlijk huiswaarts aan het vliegen zijn wensen wij u beiden nog een behouden thuiskomst en geniet nog na van uw buitengewone onderneming.
  58. Lieve Aelvoet:
    Anny en Guido,
    blij te horen dat jullie terug thuiskomen,we komen zeker eens luisteren naar jullie verhalen.
    Wij vertrekken morgen op reis.
    Groetjes Lieve x
  59. Dario, Cristiana & Diter:
    23 juli 2013
    Prachtig Anny en Guido dat jullie dit konden doen! We volgden jullie op de voet maar nu weten we wel niet meer wat te volgen nu Froome en Co ook in Parijs zijn aangekomen..
    Vele groeten en tot in Eine!
    D&C&D
  60. Annick:
    26 juli 2013
    Een dikke proficiaat zal zeker een mooie herhinnering zijn ik wens jullie een goede thuis komst en horen elkaar wel eens grt uit zingem
  61. Claudine:
    26 juli 2013
    Anny & Guido,
    Dikke proficiat ! schitterend wat jullie gepresteerd hebben !
    Claudine
  62. Kathleen van rijssel:
    28 juli 2013
    Anny en Guido,

proficiat !!
    jullie hebben het schitterend gedaan - heb met plezier en aandacht de verhalen gelezen - vlot en grappig geschreven en af en toe ook ontroerend !
    jullie verwijzen ook naar Piet die jullie vast en zeker zal gevolgd zijn op deze tocht - en de hele tijd bij jullie was - deze ervaring is er één voor het leven - koester de mooie herinneringen voor later - jullie zijn twee prachtmensen !
    chapeau !!
  63. Lilian:
    28 juli 2013
    anny en guido ne grote dikke proficiat met jullie kei harde prestatie jullie zijn top piet zal jullie beschermen
  64. Koen:
    29 juli 2013
    Mooi, knap gedaan. Een straf koppel.
  65. Caroline Delmeire:
    11 augustus 2013
    Anny en Guido, met heel veel bewondering las ik vandaag jullie reiservaringen.
    Een hele dikke proficiat voor de moed en het doorzettingsvermogen die je samen opbracht om jullie doel te volbrengen.
    Super!
  66. Monique:
    12 augustus 2013
    Hallo Anny en Guido,respect dat is wat ik denk bij zo een
    prestatie !! Een dikke proficiat.